Original Coffee výlohaPražírna výběrové kávy Original Coffee se sympatickou pobočkou v centru Prahy, je kromě referencí v New York Times zajímavá tím, že tu pokaždé najdeme něco nového. „Baristé u nás dostávají hodně volnosti, kafe na espresso měníme každé 2-3 dny a stejný filtr u nás po 3 měsících také nečekejte. Možná jen Indonésii, tahle zajímavá káva je stálice,“ tvrdí provozní a vítězka soutěže v ochutnávání kávy na mistrovství republiky Zuzana Černá.

Jak Original Coffee vůbec začalo?

„Jsme velmi impulzivní a od nápadu k realizaci to šlo velmi rychle. Vinohradskou kavárnu jsme otevřeli v srpnu 2012 a v únoru jsme ji přesunuli do Betlémské ulice.“

Jak jste se sama dostala ke kávě?

„Začala jsem jako studentka na brigádě v mamacoffee. To bylo ještě v době punku, postavili mě za bar a byla jsem baristka. Dneska už se to dělá úplně jinak a baristé se školí, protože chuť kávy na nich hodně závisí.

Když jsem začínala, filtry jsme nepřipravovali, až později jsem zjistila, že existuje něco jiného než espresso, a začala jsem chodit po kavárnách a poznávat různé chutě kávy. Asi tři čtvrtě roku jsem pracovala jinde s kávou z různých pražíren, abych se do mamacoffee zase vrátila.“

Jak vybíráte zelenou kávu pro Original Coffee?

„Jak se dá. Jezdíme na ochutnávky nebo nám chodí vzorky různých obchodníků se zelenou kávou. Často nejsou nic moc, ale posledně se nám stalo, že jsme měli dvacet vzorků a nemohli jsme si vybrat, který vezmeme. Všechny byly dobré. Rwandu, co teď nabízíme, máme zas od jedné firmy z Amsterdamu, kteří se na tuhle africkou zemi specializují.“

Co chystáte na rok 2015?

Jedna z designérek podílející se na interiéru.

Jeden z kávových obrázků v Original Coffee.

„Změníme ilustrace na stěnách, což děláme každého půl roku. Baví nás pracovat s umělci. Můžou nakreslit, co chtějí, pokud v tom bude alespoň náznak kafe a černobílou doplní trochu červené,“ směje se a ukazuje na napůl červenou malbu, které jí prvních několik dnů vždy uhodila do očí. Teď jí má moc ráda. „A chceme novou podlahu,“ dodává.

„Chystáme taky nové balení. Bude tam design od ilustrátorky, co kreslila obraz proti kase. Bude to hodně praktické balení. Dneska, když někam vezu kafe, tak vytáhnu zmuchlaný sáček a taky se to špatně štosuje. Nové balení bude obdélníkové, aby se dobře skládalo do krabice. Plán je mít je připravené na konci dubna.“

„Teď vyjde nová Etiopie, je zpracována suchou metodou, kterou nemám tolik v oblibě, takže se jí asi budu muset naučit mít ráda, a za pár týdnů budeme mít kávu z Salvadoru.“

Budete otevírat další kavárny?

„Možná za pár let. Nechceme být nějaká masovka a práce s více kavárnami bývá někdy těžká. Udržet kvalitu vyžaduje hodně úsilí, ale musí se myslet třeba i na to, aby pekárna měla dostatečnou kapacitu.

Hodně prodáváme do domácností a přes eshop, ale nesnažíme se prodat kávu dalším kavárnám, pokud nás sami neosloví. Chceme, aby naše káva byla připravována správně, což vyžaduje i zkušené baristy. Existuje ale pořád hodně kaváren, které s lidmi obsluhujícími kávovar tolik nepracují.“

Jací lidé k vám chodí?

„Skladba lidí je docela široká. Nemůžu říci, že by převažovala nějaká skupina. Hodně je cizinců, kteří nás znají třeba z Trip Advisoru. New York Times otiskl článek, co navštívit v Praze. Bylo to asi tři týdny po otvíračce a jsme tam zmínění, takže čas od času se ve dveřích objeví zákazník s ústřižkem z tohodle článku. Jsme trochu mimo hlavní turistické cesty, takže sem lidé jdou spíš lidé přímo kvůli kávě nebo ti kteří se k nám už naučili chodit.“

Co si lidé nejčastěji dávají?

Original Coffee vnitřek„10-15% jsou filtrované kávy, což je hodně. Espresso a nápoje s mlékem jsou hodně oblíbené. V poslední době letí flat white. Chodí sem lidé, kteří už znají výběrovou kávu a rádi si nechají něco doporučit k ochutnání, ale i náhodní návštěvníci, které třeba překvapí obrázek v cappuccinu. Cizinci jsou už na podobné kavárny zvyklí, hlavně Američané, zatímco našinci pořád dobré kávy teprve poznávají. Jelikož jsme hodně spojeni s mamacoffee, někdy jsou lidé překvapeni, že u nás najdou úplně jiné kávy. Občas se stane, že některým výběrová káva nechutná, ale to je spíš vyjímka.“

Jak si kávu připravujete sama?

„Jsem hodně kritická, takže si raději svoji kávu nechám připravit od někoho jiného. Mám ráda promyté kávy a drip, protože tímto způsoben má káva nejčistější chuť. Na aeropressu jsem se hodně naučila, jak káva funguje, jde si tam hrát s metodami, teplotami a časy, ale nějak mi z něj káva přestala chutnat. Znovu mě ale oslovil french press, někdy si o víkendu doma udělám půllitrovku a dlouho jí popíjím. Také mě v poslední době zaujala kalita. Ta má ploché dno, není kónická jako drip, takže chutná trochu jinak. Hlavně mě baví se učit pracovat s něčím novým.“

Jako mistryně republiky v cup tastingu určitě poznáte různé chuťové nuance, máte nějaký trik jak připravit dobrou kávu?

Chutě Original Coffee

Jaké chutě najdeme v posledních 2 kávách z repertoáru Original Coffee

„Jak jsem říkala, jsem hodně sebekritická, ale to bývá hodně baristů. Nemám žádný rituál přípravy. Ani naši baristé nemají nějaký striktní návod, jak postupovat. Každý z nich má ke kávě nějaký vztah, takže ji připravují, tak jak ji mají rádi. Proto se vám může stát, že stejná káva z aeropressu bude chutnat jinak podle toho, kdo je za barem. Espresso na mlýnku měníme každé 2-3 dny, takže vlastně ani nevadí, že ho každý dělá trochu jinak, protože se chuť stejně neustále mění. Snažíme se nabízet i nové kávy na filtr a rádi bychom obměňovali repertoár každé 3 měsíce. Jen Indonésie je stálice. Je to káva, ke které jsem se musela sama propít a i dneska ji někteří tady milují a jiní ji nemůžou přijít na chuť. Indonésii v ČR vidíme docela málo a ta káva mě hodně baví.“

Dnes se dostanete ke spoustě dobré kávy, jaká káva vám vezme dech?

„Už jsem ochutnala hodně káv, takže mě dneska těžko něco posadí na zadek. Ze začátku to bylo jiné. Třeba když jsem poprvé ochutnala Etiopii od anglického Has Beanu a ona chutnala po borůvkách, takové překvapení už asi nezažiju.“

Jak se dostat k vám za bar?

„Dneska se hlasí hodně lidí samo. Píší nám studenti, že by rádi brigádu, ale většina nemá o kávě velké povědomí. Jsme malá kavárna a tak je potřeba aby se člověk rychle naučil postarat o celý chod podniku, protože tu je za barem zatím sám. Tohle taky každý nedokáže.“

Všiml jsem si že nemáte křídovou tabuli.

„Jojo, křídová tabule je dneska v móde a hlavně se snadno udržuje. My když chceme změnit vývěsku musíme to vytisknout a pak ještě vybarvit fixou, což zabere asi 3 hodiny, ale mě se naše nabídka líbí.“

Jaký typ zákazníka máte ráda?

„Každého milého zákazníka je radost obsluhovat. Mám ráda když host přesně neví, co chce a rád se nechá přesvědčit.“

A mě nezbývá než popřát hodně milých zákazníků a ať se daří, povedou se nové kávy, nový design kavárny i balení a hodně úspěchů při obhajobě titulu v ochutnávání kávy, takzvaném cup tastingu.

Kavárna Original Coffee
Betlémská 12, Praha 1.

Foto: Instagram Original Coffee, vokafi.cz

Autor na google+

Sdílej příběh vo kafi
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ThemeBox

AIT-Themes icon Themeforest icon Twitter icon Facebook icon YouTube icon
Our Portfolio
open/close
Colors Settings
Background images
Font
Homepage Options
Our WordPress Themes