latte art cappucinnosPřemýšleli jste někdy, proč vám káva z babiččina porcelánu přišla úžasná, ale u strýčka Maxe byla i ta sebelepší káva divná? Vědci si těmito otázkami lámou hlavu neustále a v posledním výzkumu zkoumali, zda chuť kávy ovlivňuje barva hrníčku, ve kterém je podávána. Odpověď, možná překvapivá, zní – Ano.

Časopis flavour (chuť) zveřejnil výsledky výzkumu týmu vědců z australské univerzity a z university v Oxfordu, kteří se zaměřili na vnímání chuti latté v závislosti na barvě hrníčku. Podávali lidem nápoj v bílém, průhledném a modrém hrníčku a žádali je o popis chuťových vjemů. V druhém pokusu zkoušeli to samé, akorát hrnky měli jen barevné návleky. Výsledky se ale shodovaly.

Latéčko v bílém šálku přišlo lidem méně sladké, ale chuťově intenzivnější. Tento verdikt přednesla statistika nade vší pochybnost, ale vědce zajímalo proč. Tady už se názory začaly lišit. Většina badatelů se shodla, že barva ovlivňuje další smysly takzvanou smyslovou krosmodalitou. Zjednodušeně řečeno, předtím než si mozek vyvodí závěry, zeptá se dalších smyslů, co si o daném vjemu myslí. Důvody rozdílného vnímání stejného latté v různých hrníčcích, ale vysvětlovali několika způsoby.

Někteří se oháněly závěry Jeana-Paula Favreho z roku 79, který přišel na to, že barva poháru významně ovlivňuje chuť nápoje. Tak třeba káva z červeného šálku měla intenzivnější chuť, avšak pouze pro ženy. To může způsobovat psychologický jev zvaný priming. Naše smysly nevnímají pouze skutečné vůně, barvy a chutě, ale trochu je zabarví v závislosti na dříve prožitých zkušenostech. Pokud jsme pili kávu u milé babičky z porcelánu, bude nám i v budoucnosti z porcelánu chutnat lépe, zatímco byla-li babička nepříjemná nebo káva hnusná, může se to promítnout do budoucího pití z porcelánových hrnečků.

Je to podobné jako slavný paradox limonád Pepsi. Ve velké reklamní kampani nechala Pepsi zákazníky porovnávat chuť nápoje ve slepých testech. Dokud kupující netušili, co pijí, přišla jim Pepsi nejlepší. V obchodě ale sáhli po Coca Cole. Proč, to objasnila věda až mnohem později pomocí magnetické rezonance. Zjistili, že když zákazníci vezmou do rukou Coca colu, aktivuje se celá škála nervových drah, které vůbec nesouvisí s chutí, ale s příjemnými zážitky z minula.

Mají snad všichni stejně příjemnou zkušenost s bílými hrnky, napadlo vědce, a vyvinuli další teorii. Podle ní jde o kontrast barev. Hnědou si podvědomě pojíme s hořkostí, a proto v bílém hrnku, se kterým hnědá více kontrastuje, nebudeme cítit tolik sladkosti. Tato teorie vychází z dalšího výzkumu, kde lidé jedli stejný jahodový krém z bílého anebo černého talíře a měli popisovat, jak jim chutná. Více kontrastní barva přispěla k lepšímu zážitku.

Ať je to jakkoli, zdá se, že i barva hrnku může ovlivnit kávový zážitek. Vždyť v dalším výzkumu projevili lidé ochotu zaplatit více za výrobky ekologického zemědělství, třebaže jim tolik nechutnali. Ať už to bylo z touhy pomáhat nebo díky kampani za udržitelný rozvoj, je zřejmé, že i když jste nejlepší barista na světě, pořád vám to může natřít barevný hrníček. Hlavní ale je, že vám káva chutná, a jestli k tomu pomůže ten pravý šálek, budiž. Jestli chcete ale zažít ještě lepší zážitek, zkuste si z něj dát výběrovou kávu, a možná u pití kávy povzdechnete.

Zdroje:

Ovlivňuje barva šálku chuť kávy?

Je to talířem nebo je to jídlem?

Komu je třeba mléka a cukru, když je to eko-káva?

Pepsi paradox – proč kupujeme, co kupujeme?

Foto: Mark

Sdílej příběh vo kafi
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ThemeBox

AIT-Themes icon Themeforest icon Twitter icon Facebook icon YouTube icon
Our Portfolio
open/close
Colors Settings
Background images
Font
Homepage Options
Our WordPress Themes